Medlemsbrev 3 – 091214

Hej alla medlemmar i Samfälligheten Slipern !

Övertagande av förvaltning

Nu är besiktningen genomförd och Samfälligheten Slipern har därmed tagit över förvaltningen av gemensamhetsanläggningen. Övertagandet skedde den 1 december. Besiktningsprotokollet kommer inom kort läggas upp på vår hemsida.

Årsavgift

I och med att övertagandet av gemensamhetsanläggningens förvaltning innebär utgifter för föreningen måste en årsavgift tas ut. Årsavgiften består dels av löpande kostnader och dels av inbetalning till en underhålls- och förnyelsefond. Styrelsen har funnit det tillrådligt att sätta av 1000 kr per fastighet och år till underhålls- och förnyelsefonden (våra stadgar kräver ett belopp av minst 800 kr per fastighet och år). Eftersom föreningen är helt nystartad är det svårt att uppskatta den exakta storleken för de löpande kostnaderna. Utgiftsposterna är därför uppskattade från den information som går att läsa ut från tidigare fakturor, och fördelar sig enligt nedanstående:

Utgifter Pris (kr/år)
Sophämtning 45 000
El, belysning 10 000
Försäkring 2 500
Snöröjning 5 000
Halkbekämpning 10 000
Löpande underhåll 6 000
Bankkostnader 1 500
Summa 80 000
Underhålls- och förnyelsefond 30 000
Summa 110 000

Avgiften 2010 per fastighet och år fastställs således till 3 667,00 kr. Avgiften kommer att debiteras kvartalsvis, dvs 917 kr/kvartal. Första inbetalningen på 1222 kr förfaller 2010-01-31 och innefattar december 2009 samt första kvartalet 2010. Vid inbetalningen ange namn, adress samt fastighetsbeteckning.

Sophantering

Klagomål har inkommit till styrelsen angående hur vi medlemmar sköter sophanteringen. Det har både dumpats farligt avfall, såsom elektronik i form av tv-apparater och DVD-spelare, samt andra grovsopor, såsom delar av bokhyllor och cyklar, i soprummet. Soprummen är endast avsedda för hushållssopor, allt övrigt avfall skall slängas på kommunens återvinningscentraler. Därtill utgör grovsopor en brandrisk i soprummen. Styrelsen ber samtliga medlemmar att respektera detta och ber vänligen de medlemmar som dumpat grovsopor och farligt avfall i soprummen att transportera detta till återvinningscentralerna. Görs detta ej inom rimlig tid tvingas föreningen stå för transporten, vilket givetvis innebär att samtliga hushåll måste vara med och betala.

Halkbekämpning och snöröjning

Nu nalkas vintersäsongen vilket medför ett behov av saltning och snöröjning. Styrelsen har beslutat att anlita Stångby Maskinstation för uppdraget. För att salt- och plogbil ska kunna komma fram på våra smala gator bör man endast stanna bilen utanför husen för på- och avstigning/lastning. Om någon bil parkeras på gatan och plog-/saltbil behöver komma fram uteblir halkbekämpningen på gatan men föreningen kommer fortfarande att debiteras för utfört arbete. Om man har föremål utanför sin spaljé eller på betongtrottoarerna bör dessa tas in för att undvika att de förstörs i samband med snöröjning och saltning.

Träffa styrelsen drop-in 16/12 kl 19-20

För frågor, kommentarer och synpunkter inbjuds alla medlemmar att träffa styrelsen. Vi kommer att sitta tillgängliga på Övergången 8 den 16 december mellan kl 19-20. Välkommen med dina kommentarer! Vi bjuder på glögg och pepparkakor! Självklart är vi tillgängliga även per telefon om tiden ovan inte passar.

Övrigt

Nisse som innehar uppdraget som sekreterare i föreningen önskar ta en time-out från styrelsearbetet. En av föreningens suppleanter kommer att verka som tillförordnad sekreterare. Eventuellt kommer nyval av sekreterare sker på 2010-års stämma. Kom ihåg att besöka föreningens hemsida, www. medvinden.net/slipern, för att se vad som händer i styrelsen och med föreningen! God helg och gott nytt år!

Varma hälsningar från Sandra, Björn, Johan, Patrik och Nisse!